Info
The central theme underlying the sculptural works of Matthias Stuchtey is an involvement with spaces, dwelling places and architectural structures. The artist adopts the mindset of the researcher with regard to life and, from found materials—such as used furniture, MDF boards or interior furnishings received straight from the renowned Swedish furniture producer’s factory—creates new and wayward objects.
Stuchtey begins by developing a spatial element from which he then allows his modular system to grow in a series of stages. The sculptures thus emerging evoke associations with utopian cityscapes—sensitively arranged systems that afford the beholder with governed glimpses through particular openings only. They unfold spaces for reflection that not only provoke contemplation of urban problems and model living in the age of globalisation but also take on artistic lives of their own, as sensuous-aesthetic constructions.
Space and urbanity emerge as artistic images in order to mirror the changes, boundaries and visions integral to human coexistence. His series Trabanten [Satellites], in particular, exemplifies how the relationship between interior and exterior spaces is inverted and re-harmonised by the artist—a process that is likewise consummated in his drawings, comprised as they are of a complex layering of wood-stain, watercolours and ink.
Press
“Kunst aus Alltagsgegenständen”, Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), Falko Herlemann (German)
“Von Kisten und Kommoden”, Bauwelt, Sascha Kellermann (German)
1961 | geboren in Münster/ born in Münster |
1982-89 | Studium an der Kunstakademie Münster/ Academy of Fine Arts Münster |
1988 | Meisterschüler bei/with Reiner Ruthenbeck |
1989-91 | Aufbaustudium an der Kunstakademie München/ postgraduate studies at Academy of Fine Arts Munich |
lebt und arbeitet in Berlin/lives and works in Berlin | |
Einzelausstellungen (Auswahl)/selected solo exhibitions | |
2023 | "Restbauten zweiter Ordnung", Schlangenbader Straße, Vitrinen im Durchgang zur Nr. 16, 14197 Berlin |
"Open house", Kunstverein Lüneburg, Germany | |
2021 | „setzen, stellen, legen“ (mit Franziska Reinbothe) in Kooperation mit/cooperation with C&K Galerie, Flottmann-Hallen, Herne, Germany |
2019 | "Lost and Found", C&K Galerie, Berlin |
2018 | "Späte Einsicht", Kunstverein Nürtingen. e. V., Nürtingen, Germany |
2017 | "Speicher", KunstHaus am Schüberg, Ammersbek bei Hamburg |
"Sero", Saarländisches Künstlerhaus Saarbrücken e.V., Saarbrücken, Germany | |
2016 | "Stabile Lage - Objekte/Papierarbeiten", Ausstellungsraum der IG Metall Berlin in Kooperation/cooperation with C&K GALERIE, Berlin |
2015 | "Spurwechsel - Objekte/Papierarbeiten", C&Kunterwegs Galerie, Berlin |
"Parameter - Objekte/Werkreihen", Galerie am Klostersee, Lehnin, Germany | |
"Feels like home" (mit Andreas Amrhein), Galerie Borchardt, Hamburg | |
2013 | "Self-Storage", Galerie im Rathaus Tempelhof, Berlin |
"Nutznießer", nachtspeicher 23, Hamburg | |
Trabanten, C & K unterwegs, zu Gast im Projektraum FREIES MUSEUM Berlin, Berlin | |
2012 | „Zwischennutzung“ Galerie Weißer Elefant, Berlin |
2009 | „Schmarotzer“, Galerie 139, München |
2002 | „Münchner Karton“, Büro Widmann-Heyne, München |
2000 | „Fremd Körper“, Kunstverein Weil am Rhein |
1999 | „zum Wohl!“, Kunstverein Region Heinsberg |
„Tablett“, loop - raum für aktuelle kunst, Berlin | |
1998-2000 | „Stuchtey hilft - helfen Sie Stuchtey“ |
1997 | „säkular“, Fuhrwerkswaage, Köln |
„travers“, Dortmunder Kunstverein | |
Gruppenausstellungen (Auswahl)/selected group exhbitions | |
2022 | "FAST NICHTS - Dimensionen von Abwesenheit, KUNSTRAUM hase29, Osnabrück, Germany |
2020 | „New Normal 'Normalität' und künstlerische Arbeit", Kommunale Galerie Berlin, Berlin |
„biegen + falten“, Kunstverein KunstHaus Potsdam, Potsdam, Germany | |
„Michael Jäger, Matthias Stuchtey, Aimee Terburg“, Verein für aktuelle Kunst, Osnabrück | |
“Rückzug und Aufbruch - Neue Arbeiten aus der Quarantäne", C&K Galerie, Berlin | |
2019 | „Kraft Zeit Raum – Kunst aus dem Atelierhaus Babelsberger Str. 40/41“, Kommunale Galerie Berlin, Berlin |
“Die haben einen Vogel - Die Vogelmänner von Istanbul" 30 Jahre Galeristin, eine Jubiläumsausstellung von Christiane Bühling-Schultz, C&K Galerie Berlin | |
2017 | „ SKULPTUREN 17“, Stadtkirche Schorndorf , Schorndorf, Baden-Württemberg, Germany |
"On a clear day? - Arbeiten im Raum, mit Elma Riza + Christiane Rasch, Kunsthaus Essen | |
2016 | Ewa Finn, Katharina Poos, Matthias Stuchtey, Maria Wagenführ, Gehag Forum, Berlin |
2015 | „Mixed Pickles“, C&Kunterwegs Galerie, Berlin |
„sἄφελε πάντα / Tu alles weg - 100 Jahre Schwarzes Quadrat“, galerie weisser elefant, Berlin |
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2014 | „stückwerk“, Kunstverein Neukölln, Berlin |
„homo ludens“, Haus am Kleistpark, Berlin | |
„touch“, Galerie Hartwich, Sellin (Rügen) | |
2013 | „Schnittmenge“, KunstWerk, Köln |
2012 | „Konstellationen“, Haus am Kleistpark, Berlin |
„Homegrown“, Ostrale, Dresden | |
„48 Stunden Neukölln“, Berlin | |
2011 | „Kunstperlen“, Konnektor, Hannover |
„mail3“, Kunstverein Neukölln, Berlin | |
„Meet!“, Sofaloft, Hannover | |
„Schöner Wohnen“, Kunstraum t27, Berlin | |
2007 | „4x2“, Shedhalle, Tübingen |
2005 | „Behaust-unbehaust“, Wasserspeicher, Berlin |
2004 | „spacing“, Galerie Nord, Berlin |
1999 | „SOMAVISION“, Galerie in der alten Schule, Berlin |
„SOMA denkt“, Projektgalerie SOMA, Berlin | |
1998 | „local 0.1“, Galerie in der alten Schule, Berlin |
„Schöne Aussichten“, Galerie im Brechthaus, Berlin | |
Bibliografie/Bibliography | |
2019 | Die haben einen Vogel - Die Vogelmänner von Istanbul - 30 Jahre Galeristin, eine Jubiläumsausstellung von Christiane Bühling-Schultz, hrsg./ed. Christiane Bühling-Schultz |
2017 | On a Clear Day?, hrsg. von/ed. Kunsthaus Essen, Essen, Germany |
Matthias Stuchtey, SERO, hrsg. von Saarländisches Künstlerhaus Saarbrücken e.V., Germany | |
X Skulpturen 17. Ein Kunstprojekt an der Stadtkirche Schorndorf zu 500 Jahren Reformation, hrsg. von Ursula Quast, Schorndorf, Germany | |
2015 | „Matthias Stuchtey, selfstorage, Text: Christoph Tannert |
2012 | „Baukörper 1“, Matthias Stuchtey |